Weer thuis.

Na vier mooie fiets weken zijn we weer thuis.

De laatste twee dagen vanaf de grens fietsen we op de gps richting Bolsward. Na de lange tocht vanuit Duitsland wilden we eigenlijk niet meer dan een zeventig kilometer fietsen per dag, maar dat loopt anders.

Veerboot zelf bedienen, hand mechanisch.

We hadden als doel om in het dorpje Een te kamperen op een boerderij camping, de eerste die we op het oog hadden was er niet meer. Niet zo erg, een paar kilometer verder zou er weer een camping zijn. Edoch ook deze was opgedoekt. Dan maar door naar Haulerwijk, een netjes uitziende camping, maar helaas ook deze was gesloten.

Uiteindelijk zijn we in Bakkeveen beland op een camping waar men niet was ingericht op tenten. We mochten op een caravan plek staan met korting, zodat we voor €18.- een mooi plekje hadden.

De laatste dag werd hierdoor een korte fietsdag door voor ons bekend gebied. We waren zodoende net na de middag weer thuis.

We kijken terug op een mooie vakantie met weinig technische problemen.

1. Het ventiel van de voorband is stuk gegaan, dus één nieuwe binnenband is alles wat we met de tandem aan reparaties hebben gehad.
  2. De Rohloff naaf lekt weer olie, maar daar kan je gewoon mee door fietsen en de reparatie is gratis, dus ook niets om je zorgen om te maken.
  3. Wat wel jammer is dat onze trouwe oude Garmin csx 60 gps niet meer goed functioneert en niet meer waterdicht is. Dus kaart lezen blijft een must.
  4. Waar we van balen is dat één van onze dure Exped UL 7 slaapmatjes stuk is gegaan. We konden er nog wel op slapen, maar het is niet top. Het is nu de derde keer dat de lasnaden tussen de buizen stuk gaan, zodat je een in plaats van zes banen er vijf overhoud van verschillend breedtes.

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

De veerboot die alleen met hoogwater springtij vaart.

Slim als we zijn gaan we eerst eens kijken hoe laat de veerboot vertrekt naar Wilhelms haven. Dat was wel even een vreemde gewaarwording. Deze fiets en voetgangers veerboot kan alleen met hoogwater springtij aanlanden in Eckwarderhörne. Dus om de twee weken één keer. Dat wordt dus 80 km. om fietsen.

Dus zit er niet veel anders op. We gaan onder de zeedijk lang. Veel schapen en veel, schapenstront. De hekjes daarin tegen zijn een stuk gebruiks-vriendelijker geworden voor bepakte fietsen. Dit zijn nu een soort sluizen waar je zelfs met onze tandem eenvoudig doorheen kunt. Top.

Het weer zorgt ervoor dat wij het in Dangast voor gezien houden en een middagje de toerist in een te koude badplaats uit hangen. Bij het informatie punt schaffen we een fietskaart van het Duitse Friesland aan en plannen zo de tocht voor de volgende dag om Wilhelmshaven heen.

Dit is echt een aanrader. In plaats van een drukke stad met dito industrie gebied fietsen we door een rustige mooie streek om uit eindelijk weer bij de Waddenkust uit te komen. We verblijven op een strand camping bij Dornemersiel. Nu goed te doen, maar in het hoog seizoen weet ik het niet.

Vandaag mooi weer wind in de rug. Weer langs de zeedijk en werkelijk waar niets ander dan strak asfalt. Dat was tien jaar geleden wel anders. We maken op deze manier veel kilometers en besluiten om maar om door te fietsen tot voorbij Emden. Dit wordt uit eindelijk Nieuw Beerta bij gebrek aan een goede camping.

De route langs de Nordseeküsten is wat ons betreft meer dan de moeite waard om te fietsen. Goede fietspaden en voldoende overnachting mogelijkheden.

In de caravan.

Iets minder wind, maar drissel zoals ze het in Schotland zeggen. Geen harde regen, maar je wordt er verschrikkelijk nat van.

Vanmorgen alles droog ingepakt en opweg voor het laatste stuk langs de Weser. Veel zien we niet meer van de Weser het meeste van de route gaat onderdijks langs de veelal met riet bedekte huizen.

In Rodenkirchen besluiten we tijdens de koffie met een groot stuk vruchtentaart om het binnenland te doorkruisen naar Eckwarderhörne. Dit kan ik iedereen aanraden. De landwegen zijn goed te fietsen en er komt niet veel verkeer langs.

De omgeving is vlak met veel boerderijen die deels vee deels akkers hebben. Het ziet eruit als de Friesewouden vermengt met de Greidhoeke. Minder bomen als de wouden maar meer bomen dan in de greide.

Ondanks de regen genieten we van de omgeving.

Morgen varen we over naar Wilhelmshaven om onze tocht voort te zetten langs de Nordseeküsten radweg.

Vandaag genieten we nog even van ons onderkomen op de camping. Het aanrijden op de camping deed ons bijna omdraaien,  maar dat zou pas echt een vergissing zijn. Prima schoon modern sanitair, wasmachine en droger. Maar we huren voor €20.- een caravan met houten voortent met alles erop en aan. Hoe cool is dat na een dag regen.

7, 6, 5 bft.

Het lijkt een rekensom en dat is het eigenlijk ook. De stormachtige noord westen wind wordt iedere dag iets minder. Morgen wordt er 3 tot 4 bft. verwacht.

De hele dag spookt het lied Jimmie (de eenzame fietser) door mijn hoofd. We komen niemand tegen en worden niet ingehaald op de route.

Dit terwijl de uitbaters langs de route enorm trots zijn op de Weserradweg. Dit is volgens hen de beste radweg van Duitsland. Dat zou ook zomaar eens waar kunnen zijn. Je moet goed je best doen om mis te rijden. Ook zijn de fietspaden over het algemeen zeer goed onderhouden.

Wij hebben vandaag in iedergeval ons best gedaan om van de route af te wijken. Vooral de stukken boven op de dijken zijn met deze wind zwaar.

Door de dorpjes langs en in de buurt van de route is het ook leuker om te fietsen. Al zijn er regelmatig vriendelijke behulpzame Duitsers die je graag weer op de route boven op de dijk willen sturen. Wij bedanken ze vriendelijk met een knikje en vervolgen onze eigen weg.

Weer een mooie fietsdag met op de camping van Ranzenbüttel een ontmoeting met andere Nederlanders die ook de Weser volgen, maar dan met de wind mee.

Wie is er nu slim.

Storm en regen.

Vanaf de fijne camping in Stolzenau verder naar het noorden. De dag begin heel even mooi, ontbijten aan het water in de zon. We werden gewaarschuwd dat het erg slecht weer zou worden in de loop van de dag.

Daar was geen woord van gelogen. We hebben alles net ingepak en zijn gereed om te vertrekken en daar kregen we de eerste hoosbui op ons dak.

Dit is de hele dag met kleine tussen pozen zo door gegaan. Op een onbeschermd plek met zware windstoten en hagel hadden we moeite om op de fiets te blijven zitten.

Wat zijn wij blij dat we niet in de bergen zitten. Door dit weer zie je niet veel meer van de omgeving en ben je blij als je uit eindelijk op een camping bent. Hoe armoedig dan ook.

Vanacht de hele nacht regen en we zijn toen het vanmorgen droog werd vertrokken voor een korte tocht. We zitten nu bij het dorpje Bollen vlak onder Bremen.

Er stond vandaag nog windkracht 6 bft. maar het is te doen. Het zal nog twee dagen minder weer zijn, maar het wordt elke dag iets beter. Vanaf maandag weer zomer.

Geplaatst in Geen categorie | 3 reacties

De Wezer.

Vandaag een volle dag langs de Wezer, zelden uit het zicht van de rivier. De route wordt nauwkeurig aan gegeven met borden, niets wordt aan het toeval over gelaten.

In het eerste gedeelte vanaf Hamelen kom je na 15 km. nog een paar kleine beklimmingen tegen met een maxium hoogte van 72 meter.

Op de kaart staat een stuk door het bos als slecht aan gegeven, maar vergeleken met de bospaden van de Hanze route is dit een goed onverhard pad zonder kuilen en deuken.

Over het algemeen zijn de fietspaden bijzonder goed.

Onsdoel van vandaag was eigenlijk een camping in Petershagen. Dit was na ongeveer 80 km. Maar om daar te komen moesten we twee stijle trappen op met de tandem en dat is geen optie. Er is ook een brug over de Wezer terplaatse, maar dat blijkt een snelweg te zijn. Ook geen goed plan.

Dan maar door naar Stolzenau. Een km. of 25 verder. We zijn nog vroeg en met de wind in de rug kiezen we hiervoor.

En wat een mazzel dat we dit hebben besloten. We staan direct aan de Wezer. De camping is gemoedelijk en het is er rustig. Uitstekende plaats om te overnachten.

Het plan wordt!

we gaan de Weser volgen tot Willemshaven en vanaf daar fietsen we langs de Duitse Noordzee kust naar Nieuwe Schans. Dan volgen we de Waterlinie route naar Appelscha en via de knooppunten terug naar Bolsward.

We hebben de nieuwe route boekjes in Hamelen aangeschaft en zijn gereed voor het volgende traject morgen. We hebben een mooie rustdag vandaag en het is wel even fijn om niet te hoeven fietsen.

Tot zover de update van ons aangepaste plan.

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Een plan is pas een goed plan als het wordt gewijzigd.

Dat is nu net wat we besloten hebben na de vele ofroad beklimmingen met de stormachtige wind tegen. Er wordt de aankomende dagen nog meer harde wind verwacht en dan is klimmen met een bepakte tandem niet leuk meer.

Ook zitten we in de bergen niet te wachten op de verwachte windkracht acht tot negen.

Dus eerst een culturele rustdag in Hamelen en dan volgen we overmorgen de Wezer naar het noorden. Hoe we dan verder gaan zien we nog wel.

Vandaag was weer een mooie maar zware fietsdag met de nodige uitdagingen. Een fietspad van 25 cm. breed met rechts en links berenklauwen en distels, een stevige lange klim door het bos over zand en grind. Een onverwachte stijle klim als je verwacht dat je kunt gaan afdalen, enz.

Kortom we kijken uit naar een dag niet fietsen.

De weg naar Hamelen.

De weg naar Hamelen zit vol met bergen en wind tegen, héél veel wind tegen. Vanuit Magdenburg zijn we weer richting het westen aan het fietsen. Eerst nog een aantal kilometers langs het Weser Elbe kanaal. Als je de route volgt tenminste.

Monument grens tussen oost en west Duitsland

Wij hebben een alternatief gezocht wel langer, maar lands mooie oude dorpjes en geasfalteerde wegen.  Dit blijkt voor nog meer gedeeltes van de route de beste optie.

De hoogste top gisteren was 210 meter. Vandaag 305 meter. Morgen blijft het ongeveer gelijk aan vandaag.

De heuvels zijn vergelijkbaar met de Ardennen. De wegen gaan vrijwel recht over de heuvels zonder bochten.

Het voordeel hiervan is dat we inmiddels het overtollige baby vet kwijt zijn. En we kunnen eten en drinken zoveel als we willen zonder aan te komen. Hoe cool is dat.

We zijn inmiddels aan beland in Grasdorf op camping Bergmühle. Naar de camping toe is nog even stevig klimmen, maar het is de moeite waard. De camping staat niet in de buurt van de oude molen, maar is de oude molen. Geweldige camping de moeite meer dan waard. Morgen gaat de tocht naar Hamelen.

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Nog even Elbe en voormalig Oost Duitsland.

We zijn weer vroeg op pad. Nog steeds goed weer en naar het schijnt blijf dit voorlopig zo. We zouden eenvoudig de route kunnen inkorten, maar we willen naar Magdenburg. Dat is dus echt zonde van je tijd. De route is wel mooi.

Maar goed eerst steken we de Elbe weer over bij Rogatz. We zitten dus weer in de oude DDR. Bij de veerpont ontmoeten we twee kranige oudere dames die ook met de fiets op vakantie zijn en ook altijd kamperen. We hebben een leuk gesprek en wisselen wat ervaringen uit.

Magdenburg lijkt qua opzet wel op Rotterdam. Is ook plat gegooit en dus rechte lange breede straten met ruimte voor de tram en hier en daar nog een oud gebouw dat gespaart is gebleven. We fietsen nu weer naar het westen of zuid-westen.

Het derde deel van onze tocht is begonnen. Morgen passeren we het grens monument en dan zitten we weer definitief in het westen.