Een plan is pas een goed plan als het wordt gewijzigd.

Dat is nu net wat we besloten hebben na de vele ofroad beklimmingen met de stormachtige wind tegen. Er wordt de aankomende dagen nog meer harde wind verwacht en dan is klimmen met een bepakte tandem niet leuk meer.

Ook zitten we in de bergen niet te wachten op de verwachte windkracht acht tot negen.

Dus eerst een culturele rustdag in Hamelen en dan volgen we overmorgen de Wezer naar het noorden. Hoe we dan verder gaan zien we nog wel.

Vandaag was weer een mooie maar zware fietsdag met de nodige uitdagingen. Een fietspad van 25 cm. breed met rechts en links berenklauwen en distels, een stevige lange klim door het bos over zand en grind. Een onverwachte stijle klim als je verwacht dat je kunt gaan afdalen, enz.

Kortom we kijken uit naar een dag niet fietsen.

De weg naar Hamelen.

De weg naar Hamelen zit vol met bergen en wind tegen, héél veel wind tegen. Vanuit Magdenburg zijn we weer richting het westen aan het fietsen. Eerst nog een aantal kilometers langs het Weser Elbe kanaal. Als je de route volgt tenminste.

Monument grens tussen oost en west Duitsland

Wij hebben een alternatief gezocht wel langer, maar lands mooie oude dorpjes en geasfalteerde wegen.  Dit blijkt voor nog meer gedeeltes van de route de beste optie.

De hoogste top gisteren was 210 meter. Vandaag 305 meter. Morgen blijft het ongeveer gelijk aan vandaag.

De heuvels zijn vergelijkbaar met de Ardennen. De wegen gaan vrijwel recht over de heuvels zonder bochten.

Het voordeel hiervan is dat we inmiddels het overtollige baby vet kwijt zijn. En we kunnen eten en drinken zoveel als we willen zonder aan te komen. Hoe cool is dat.

We zijn inmiddels aan beland in Grasdorf op camping Bergmühle. Naar de camping toe is nog even stevig klimmen, maar het is de moeite waard. De camping staat niet in de buurt van de oude molen, maar is de oude molen. Geweldige camping de moeite meer dan waard. Morgen gaat de tocht naar Hamelen.

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Nog even Elbe en voormalig Oost Duitsland.

We zijn weer vroeg op pad. Nog steeds goed weer en naar het schijnt blijf dit voorlopig zo. We zouden eenvoudig de route kunnen inkorten, maar we willen naar Magdenburg. Dat is dus echt zonde van je tijd. De route is wel mooi.

Maar goed eerst steken we de Elbe weer over bij Rogatz. We zitten dus weer in de oude DDR. Bij de veerpont ontmoeten we twee kranige oudere dames die ook met de fiets op vakantie zijn en ook altijd kamperen. We hebben een leuk gesprek en wisselen wat ervaringen uit.

Magdenburg lijkt qua opzet wel op Rotterdam. Is ook plat gegooit en dus rechte lange breede straten met ruimte voor de tram en hier en daar nog een oud gebouw dat gespaart is gebleven. We fietsen nu weer naar het westen of zuid-westen.

Het derde deel van onze tocht is begonnen. Morgen passeren we het grens monument en dan zitten we weer definitief in het westen.

West oost west

De Elbe een mooie rivier, maar op de fiets heeft ze veel weg van de Maas. De route gaat meer keren niet dan wel langs de rivier. Gisteren was het eerste stukje onverhard en door de heuvels. Wij besloten maar om bij Höhgen de oude grens en dus de rivier over te steken.

Dat bleek een goede zet. De fietsroute bestaat hier uit nieuwe strakke asfalt paden. Wind in de rug en gang is alles.

Doel was Wittenberg ruim honderd kilometer en dan is er geen camping meer. Gelukkig mag je voor weinig bij de lokale jachthaven staan. Toilet en douche in het restaurant en dat voor een totaal prijs van €5.-

Vandaag zijn we via een fietspad langs een spoorbrug terug naar het westen gegaan. Dit viel even tegen. Oude versleten fietspaden waar je stuiterend op voort gaat.

We zitten weer bij een jachthaven nu in Tangermunde. Een mooie oude Hanze stad. Dit brengt me gelijk terug bij onze planning. Zowel de Hanzesteden route als de Elbe radweg gaan vanaf hier naar Maagdenburg, wat we morgen zullen bezoeken en passeren.

Dus morgen gaat deel tee van de vakantie geruisloos over in deel drie.

Eerste deel Int. Hanze route

Het eerste gedeelte van de tocht zit erop. Na 625 kilometer zitten we op de Elbe radweg. We hebben al een stuk achter de rug en je zou de route kunnen vergelijken met de Waddenzee fiets route. Alleen maar een hoge dijk met af en toe schapen, net als in Friesland en Groningen.

We gaan morgen naar de andere kant, het vroegere oost Duitsland. Misschien dat we daar meer van de Elbe gaan zien.

De Hanze route was mooi, maar heeft wat mij betreft een te hoog mountainbike gehalte. Nu was het droog, maar als het nat is dan geef ik je het te doen. Jammer van zo’n mooie tocht. De bedoeling is toch dat het goed te doen moet zijn met een bepakte fiets.

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Elbe gezien en weer verlaten.

Na Bremen fietsten we eerst door een vlak landschap. Dit werd na een tijdje glooiend tot heuvelachtig. Met wel klimmen, maar vrijwel geen afdalingen.

De beoogde camping in Deinsted was mooier, goedkoper en gezelliger dan de camping in Bremen. Maar!!! De jeugd heeft hier op zaterdag een feestje tot vroeg in de morgen.

Alle dagen rust, behalve op zaterdag.

De dag daarop ging het formidabel. We zaten aan de goede kant van de heuvel. Een lange afdaling. De lucht was donker en er zat onweer in de lucht.

• Na Veertig km begon het dan ook te regen en niet een klein beetje. Wij zaten net in Stade en moesten noodgedwongen aan de koffie en langzame taart.

Uit eindelijk hebben we maar twee uur in de regen gefietst.

Vandaag een heuse klimdag. Niet op gerekend wel gekregen. Gisteren zaten we nog bij de Elbe maar vandaag gaat de route nog even van de rivier af.

Morgen komen we in de middag weer bij De Elbe en dan fietsen we er ongeveer 300 km langs.

Maar eerst nog een stevige klim.

Bremen, het eerste doel.

Na een goed ontbijt gaan we voor de volgende etape. Het is een gebied met oude karakteristieke boerderijen. Veel heuvels en weer extreem weinig asfalt.

De eerste veertig kilometer is voor ruim de helft onverhard. Hierna wordt het weer vlakker.

Maar voor het vlak wordt nog een laatste klimmetje. 10% met zand en keien. Tot één fietslengte hebben we de top gehaald. Dus een piep klein stukje moeten lopen.

Het laatste stuk oosten wind maar vlak en rechtstreeks naar de Elbe. 8 kilometer langs de Elbe naar het centrum van Bremen.

Een uurtje cultuur, meer is er niet te zien. Het marktplein is eigenlijk het enige wat de moeite waard is.

De camping is asociaal duur.  Dit wisten we wel, maar het valt toch tegen. Het trekkersveld is een knolleveld met een kolonie mollen.

Maar niet getreurd morgen gaan we weer vrolijk verder.

Geplaatst in Geen categorie | 2 reacties

Mooi weer, oosten wind.

Zoals de tittel al aangeeft mooi weer betekend dat de wind uit het oosten komt en laat dat nu net de richting zijn waar wij heengaan.

Vanaf Bourtangen zit je vrijwel direct in Duitsland. Dit manifisteerd zich direct in verplichte fietspaden in de bebouwde kom, maakt niet uit of het een groot dorp is of een paar huizen.

Het eerste gedeelte is nog vlak, maar halverwegen wordt het stiekem vals plat. Eerst denk je wat fietst het beroert en dan gaat het je toch dagen.

Wat ze hier vlak vinden is bij ons sterk glooiend tot heuvel achtig.

Uit eindelijk fietsen we bijna negentig km. waarvan ruim 30% onverhard. Met mijn nog niet helemaal in topvorm verkerende conditie een hele kluif.

We komen op een goedkope camping in Thülsfelde.

Vandaag een ontspannen tocht van bijna vijftig km. naar Dötlingen. Minder zand meer asfalt. De route gaat door een mooi en afwisselend gebied. We zijn vroeg op de camping dus tijd voor de was!

Morgen naar Bremen, dat is zo 65 km. Tussen deze camping en Bremen zijn er geen campings meer. Dus morgen weer een korte fietsdag met tijd om Bremen te bekijken.

Gestart en onderweg

Na een vervelend buikloop probleempje zijn we toch volgens planning vertrokken uit Bolsward. We volgen min of meer de aangegeven route uit het eerste deel van de Internationale Hanzen steden fiets route. Nu is logischer wijs het begin voor ons bekend.

Bij Bakkeveen krijgen we de eerste onverharde weg voor de wielen en met het grind verdwijnt ook mijn kracht om nog goed te fietsen. Het eten valt mij zwaar en ligt als een blok in mijn maag. Gelukkig zitten we op de tandem en kan ik wat profiteren van Annie.

We komen uit eindelijk op de camping in Roden na 85 stevige kilometers.

Na een lange nachtrust gaat het al beter en we besluiten om de tocht naar Bourtange in tweeën te delen, zodat ik wat herstel tijd krijg. Een dag van 55 km. en een dag van 44 km.

Het weer is goed, maar een stuk frisser dan verwacht. De tocht naar Gasselte is mooi met veel onverharde fietspaden door moeras gebieden en door de bossen. Bij Anloo komen we langs een hunnebed wat er keurig bij ligt. Geen rotzooi en grafitty. We vinden een mooie mini camping en ik knap alweer aardig op.

Vandaag richting Boertange naar de camping alhier. Ook de route van vandaag kenmerkt zich door mooie paden in de natuurlijke omgeving. We hebben de middag ingerekend voor een cultureel uitstapje naar de oude vesting.

Dit is wel mooi,  maar overal moet je entree voor betalen. De vesting is prachtig gerestaureerd dat moet gezegt worden. Het is niet groot, maar als je in de buurt bent de moete waard om even te gaan bekijken.

We hebben nu totaal 171 km. afgelegd. De kop is er af en we zitten weer helemaal in de kampeer routine.

We zijn er klaar voor.

De tandem staat gepakt. Morgen de laatste spullen in de tassen pakken. Maar eerst nog een Belgische rijsttafel, dan een rustige avond en goede nachtrust.

De weersverwachting ziet er goed uit. Zeker in het gebied waar wij naartoe fietsen blijft het voorlopig nog hoog zomer .